cara nak tune gitar


Mesti ramai pre-guitarist :) out there yg tercarik2 formula nk tune gitar ni. Aku pn bukan lah terer sgt. Zaman pn da canggih sekarang + internet pn laju + gua tengah free pulak sbb cuti sem, aku pn berkenan lah nk turunkan ilmu sikit. Jz nk share. Aku pn xde la amek cls gitar, maen sronok2 je. Kalau guitarist yg da gempak tu bace post aku, xyh la korang nk drop gua. Bear in mind. KORANG PN BUKAN TERER !


1st:
Korang kene tau dulu name2 tali/string gitar tu.Bukan payah pn. utk gitar 6 strings tali 1st start kire dari bawah ke atas. Utk yg lebih dr 6, aku x master lagi la. Korang google la sndiri. It is also applicable for violin and bass.

1=e
2=B
3=G
4=D
5=A
6=E

2nd:
Nk bagi cepat faham,korang hafal la (Elephant And Donkey Grows Big Ears). Ni pn aku dapat dari google.thanks prof!

3rd:
Bile dah tau name tali2 tu. korg dh boleh la tune gitar dan da bole blajar maen lagu ikut tab.
ps: cara nk belajar maen gitar ikut tab nnt gua post laen. Kalau gua igt.

4th:
Sebenarnye ade care senang nk tune, korang beli la gitar tuner. Korang bole la tune sbb ade name tali tu. Mura je. Around 60 hengget je. Kawan aku ade beli dulu. Kalau nk percuma guitar tuner, korang beli starter pack guitar. semua percuma, siap Amp pn!

5th:
Nk free lagi? Anda suka FREEBIES?? install guitar pro kat lappy/pc kesayangan korang. dlm tu ade tuner. Carik kt toolbar&gt>tool>guitar tuner. Accurate! aku slalu jgk gune kemudahan sbb ank sedara aku bile dtg umh je mula la gatal tgn nk pusing2 tune. Malas aku nk gune cara old skool tuning.

6th:
Care Old Skool. Care otai2 dulu tuning gitar ialah menggunakan deria bunyi. Kemahiran ni memang kene asah sejak azali lagi. Kene la hafal bunyi yg dikeluarkan oleh setiap not. Baru la jadi Legend. Ni lah salah satu bakat yg mesti kene ade dalam setiap jiwa guitarist. Kang xde la kelam kabut lupe bawak tuner bile buat show!

tips:

korang maen lagu mudah2 mase nk tune. Macam aku suka maen Nothing Else Matters - Metallica.

hafal gambar ni !













1. tali no 6 (fret5) sama bunyi dengan tali no 5 (free picking) --> chord A
2. tali no 5 (fret 5) sama bunyi dengan tali no 4 (free picking) --> chord D

Mcm tu lah seterusnya. Bunyi mestilah sama/dekat2 nk same frequency die .
Sebab tu lah Aku suruh hafal name2 tali tadi. Then now u know.
Sebenarnye ade care laen lagi. Tp aku rase ni la yg paling senang nk igt. Depends kt korang nk ikot ke x. Aku nohal beb.

Aku ajar ni nk tune dari atas. Tp gua suke tune dari tali 1.(itulah cara laen yg gua maksudkan) Sbb senang nk igt bunyi lagu metallica td tu. Kn da bgtau td ! Buku ajar cmni. Tenet pn ajar cmni. Gua pn ajar cmni la jgk. Kene la setaraf. Baru la nampak gua ni Sifu. Joking. Korang beruntung sebab ade guide dr aku. 

Bile gitar da tune. Baru la datang semangat nk maen. Tol x?

ps: Jgn kedekut bile ade ilmu. Allah marah. Semua ilmu tu milik Allah. So. korang pn share la pe yg patut ngn aku. please leave a comment after reading :)


7 comments:

mungkin anda terasa nak baca

Related Posts with Thumbnails